Risk för hepatit A

Vi har jätte intressanta lektioner på skolan just nu. Bakterier. Virus. Vaccin. Immunförsvar ect. Men ibland får man veta mer saker än vad man vill veta. Alla vet vi ju att man inte ska dricka vatten utomlands av den anledningen att det kan vara skitigt vatten. Skitigt vatten = risk att få hepatit A. So far, so good. Men så säger läraren: Hur många av er går och sätter er i baren och tar ett glas cola med is efter en dag på stranden när ni är utomlands? Is = vatten = risk för hepatit A. Sedan är man lite hungrig så man går och köper en frukt. Frukt = vattnad = risk för hepatit A. På kvällen går man ut på en krogsväng. Tar ett drink. Sprit = utspädd med vatten = risk för hepatit A. Med andra ord det är svårt att skydda sig mot alla världens sjukdomar.

Jag är inte rädd att få hepatit A. Jag är inte rädd att få svinis heller för den delen. Får jag det, så får jag det. Onödigt att oroa sig i onödan. Däremot har jag respekt för alla sjukdomar. Så visa respekt för sjukdomen men ingen rädsla är mitt motto.


Kommentarer
Postat av: Mysan

Jag är vaccinerad mot hepatit a och b, och svinissprutan får jag inte ta då det är ett äggprotein i den! :)

2009-11-23 @ 01:36:18
URL: http://mysblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0